dissabte, 24 de gener del 2015

XERRADA SOBRE LA MIRIAM CRISTIANA; ARRIBADA I EXTENSIÓ PER LA PENÍNSULA IBÈRICA A CÀRREC D'ANNA SALA MARCH


La xerrada, que va comptar amb una vintena d'assistents, va començar amb una exposició de 4 apartats molt significatius:

1.- Situació de la Península a l'arribada del cristianisme; la suma de creences. 900 anys de cristianisme sense imatges. Per què?. 

2.- Arribada de les 1eres imatges; per on arriben? Com ? Principals tipus que ens donen pistes de procedències. Algun grup concret: les verges Negres. 

3.- Característiques de les primeres imatges. Característiques físiques. Característiques de llegendes. Algun grup concret: les verges negres. 

4.- Els objectes que porten; simbologia possible.

http://www.deigenitrix.net/maria/virgenes.php?pag=home&subpag=intro0
 

Com ha viscut l’Anna Sala la xerrada

Fa 30 anys que em dedico a estudiar i conèixer tot el referent a aquest tema. Ho faig de manera amateur, però 30 anys és molt de temps i alguna saviesa en el tema he aconseguit. Tot i així, mai no havia fet una xerrada parlant-ne; res més enllà de torturar, quan tornava d’algun “viatget” de cerca d’imatges, algun familiar o conegut.

Bé, doncs he de dir que la impressió no va poder ser més bona. A mi, el tema m’apassiona i, tot i que sóc llicenciada en història, també sóc conscient que un “focus” tan específic podia no ser d’interès. Però sí, vaig tenir la percepció que l’audiència passava de l’expectació a l’interès bastant ràpidament. I, fins i tot, puc dir que les mirades em van suggerir que passaven de l’interès a gaudir la temàtica. Potser sóc massa optimista, però ho explico tal com ho vaig sentir.

Inicialment, en parlar simplement del context, de la Hispania romana i de l’època del cristianisme sense imatges, jo mateixa em sentia una mica monòtona i poc empàtica per enganxar l’audiència. Tanmateix,crec, que en entrar al 2n punt, quan ja apareixien les imatges en la cronologia de la història, el meu propi entusiasme em va fer canviar el to. 

Quan parlava de per on van arribar, de quan, de les tipologies i/o les característiques, tenia la impressió que les mirades buscaven respostes a les preguntes que el tema planteja, que els interessava la següent conclusió i que es mantenien als seus seients perquè els agradava la xerrada.

Segurament, a pesar del “focus molt específic” com deia abans, el tema, en el nostre entorn cultural, té una presència tan extensa  que és quasi bé impossible que les persones, siguin creients o no, no hi estiguin interessades. 

M’hi vaig sentir bé. Una persona, en sortir, em va comentar: “a partir d’ara em miraré les imatges romàniques de la mare de Déu d’una altra manera!”. Fantàstic, això segur que significa que el tema es va incorporar a l’audiència com a bagatge personal.  

Anna Sala